středa 30. března 2011

Muhammad Baradej by nebyl dobrým prezidentem Egypta

Díký svému pobytu ve Vídni jsem měl možnost udělat rozhovor s velvyslankyní ČR při OSN a OBSE RNDr. Veronikou Kuchyňovou Šmigolovou o transatlantických vztazích, íránském jaderném programu, Bělorusku a o tom, proč by Muhammad Baradej nebyl dobrým prezidentem Egypta. Rozhovor vyjde v Revue Politika na začátku dubna. Teď alespoň malý teaser:

... jedna otázka k současné situaci na Blízkém východě. Ve své vídeňské pracovně máte na polici společnou fotku s bývalým šéfem MAAE Muhammadem Baradejem. Pokud byste měla spekulovat, jaký by to byl prezident Egypta?

Poznala jsem ho jen krátce, když končil v MAAE a já jsem právě nastupovala jako velvyslankyně ve Vídni, takže jsem mu předávala pověřovací listiny. Odtud tedy ta fotografie. Podle toho, co se o něm ve Vídni povídá, by Baradej asi nebyl dobrým prezidentem své země. Jednak je to mnohaletý mezinárodní úředník. Ve skutečnosti neví, co se v Egyptě děje. Neměl dlouhá léta žádný styk s egyptským vnitropolitickým děním. Navíc je to člověk, který si cení svého pohodlí a také toho, jak je mezinárodně hodnocen. To mi nepříjde jako vlastnosti lídra pro těžkou dobu.

Žádné komentáře: