V první řadě je potřeba uvést, že
íránský prezident je sice důležitým prvkem íránské politiky, zdaleka
však ne nejdůležitějším. Íránská islámská republika je zcela specifický
druh politického systému, který kombinuje demokratickou a teokratickou
moc podle předlohy vypracované ajatolláhem Chomejním. Zároveň platí, že moc teokratická, ztělesněná nejvyšším duchovním vůdcem země - rahbarem (od
roku 1989 až do dneška jím je ajatolláh Chameneí) - a některými dalšími
specifickými orgány, mívá v případě konfliktu mezi principy demokracie a
teokracie poslední slovo.
Přesto nemusí být íránské prezidentské
volby jen zmanipulované dle přání rahbara a jeho okruhu. Osoba
prezidenta může vnést do politiky výraznější změny - což ostatně
předvedl jak proreformní šíitský duchovní Chátamí (prezidentem byl v
letech 1997-2005), tak i odcházející prezident Ahmadínežád (který však
duchovním nebyl), jenž se stal vyjádřením tvrdého zahraničněpolitického
kurzu Íránu a pro mnohé i ztělesněním prostořekého populismu či přímo
agrese.
Nadcházející prezidentské volby, které zvolí v pořadí sedmého íránského prezidenta, se konají po jedenácté a budou se konat 14. června. Pokud žádný z kandidátů nezíská nadpoloviční počet hlasů, bude se 21. června
konat druhé kolo. Současný prezident Ahmadínežád v nich již kandidovat
nemůže, protože podle íránské ústavy vyčerpal svá dvě volební období.
Zároveň proběhnou i volby do místních rad a Rady dohližitelů, což je
další z důležitých teokratických orgánů. Má dohromady 12 členů, z nichž
šest jsou právníci z různých oblastí íránského práva a šest faqíhové
(odborníci na islámské právo). Rada dohližitelů může mj. interpretovat
ústavu, vetovat volební kandidáty, vetovat zákony přijaté parlamentem a
potvrzovat volební výsledky.
Na schválené kandidáty, z nichž jeden bude íránským prezidentem, se můžete podívat v přehledné tabulce ZDE.
Velký počet konzervativních kandidátů a
naopak pouze dva "reformisté" může pro zastánce změny znamenat jistou
výhodou, protože se proreformní hlasy nebudou tak štěpit. Je také
zajímavé, že za jednoho z nejvíce proreformních kandidátů je považován
opět duchovní (dokonce jediný, kterému bylo umožněno ucházet se o křeslo
prezidenta) - Hassan Rúhání - přezdívaný "Šejch diplomat". Jinému duchovnímu - bývalému íránskému prezidentu Rafsandžánímu (1989-97) - establishment nakonec kandidaturu neumožnil vůbec.
Žádné komentáře:
Okomentovat