Zaujímavá novinka práve preblesla médiami, a celkom dobre demonštruje, akým spôsobom teraz svet funguje. Titulok "The mega-port that threatens to sink Sudan" znie v skutku dramaticky. Tak znie aj článok, ktorý hovorí o plánovanom "mega" prístave v Keni, tromi medzinárodnými letiskami, 1 730 km ciest, 1 500 km železníc, ropnou rafinériou a potrubím do Etiópie, Ugandy a ... Južného Sudánu. Rafinéria by mala byť funkčná v roku 2015. Po prečítaní takýchto informácii je prvá vec, ktorá človeku napadne: je tam Čína?
Samozrejme, Čína tam je. Podľa správy, je to práve čínska firma - China Communications, ktorá vedie víťazné conzorcium v tendri na výstabu prístavu, ciest a priľahlých rezortov, za slušných 500 miliónov USD. Keňa, podobne ako Etiópa, Južný Sudán a Uganda sa z tohto vývoja tešia a očakávajú rast HDP. Projekt však má aj oponentov a tým je samozrejme Sudán, ktorý stratou Južného Sudánu prišiel o 75 % svojich ropných zásob a teraz mu hrozí aj strata monopolu nad tranzitou juhosudánskej ropy, z ktorej mohol stále profitovať. Z pohľadu Číny je tento vývoj zaujímavý, keď tá evidentne nestojí za svojim "tradičným partnerom", ale sleduje najmä vlastné záujmy, ktoré su v oblasti nerozlučne späté so surovinami. Okrem toho, je zaujímavé vidieť potvrdenie stereotypov, že skutočne ten, kto vo svete v dnešnej dobe stavia železnice, "mega" prístavy a ropné zariadenia, je Čína.
Žádné komentáře:
Okomentovat