Dalo by sa očakávať, že v čase volieb prezidenta bude pozornosť médií a celej verejnosti sústredená na súboj jednotlivých kandidátov. Slovensko ale prekvapivo viac vzrušuje otázka či vymeniť, alebo nevymeniť staré auto za nové? Ficom sľúbený štátny príspevok vyvolal u spotrebiteľov žiadaný efekt. Dotácia v celkovej výške 33 miliónov EUR (1500 EUR na jeden automobil) sa minula nečakane rýchlo. Ešte cez víkend sa predpokladalo, že už vydrží „iba“ dva týždne. Včera bola definitívne preč.
Je poctivé hneď na úvod priznať farbu a preto nepopieram, áno, aj my sme doma podľahli tejto lukratívnej ponuke a rozhodli sa vymeniť hrdzavého favorita za novučičký citroen. Celá rodina pochopiteľne netrpezlivo nový prírastok do rodiny očakáva – aj keď ja mám po viacerých skúsenostiach k žabožrútskym výrobkom trochu rezervovaný prístup. Pár mesiacov si ale budeme musieť počkať – objednávok je veľa a výrobné linky nestíhajú. To mi pripomenulo dve príhody: rozprávanie starých rodičov o poradníkoch a čakaní na nové auto za starých čias a pomerne nedávnu exkurziu v mladoboleslavskej Škodovke, v ktorej boli dodávky riešene systémom „Just-in-time“. Dramatický nárast dopytu ale asi výrobcom neuľahčia ani najmodernejšie logistické metódy.
Tzv. „šrotovné“ teda na Slovensku pomohlo oživiť predaj nových automobilov, čo je pre výrobcov bojujúcich s následkami svetovej krízy dobrá správa (a nezabúdajme, že slovenská ekonomika je vo veľkej miere závislá práve na automobilovom priemysle). Nepopierateľným pozitívnym dôsledkom je tiež obnova pomerne starého vozového parku. Slovenský príklad ale významne poukazuje aj na úskalia takéhoto krátkodobého a selektívneho stimulačného nástroja.
1) DPH z predaja nových áut, ktorú výrobcovia vyplatia štátu je vyššia (sic!) než výška samotného príspevku. Z pohľadu ľudí, ktorých motivoval výhradne vládny príspevok a inak by si nové auto nekúpili musí byť toto zistenie minimálne úsmevné, ak nie urážajúce. Ale ani z pohľadu samotného štátu nie je čo oslavovať – a) spotrebitelia iba zmenili preferencie (tzn. miesto iných výrobkov sa rozhodli pre auto, tzn. štát súčasne prichádza o DPH z nerealizovaných nákupov) a b) zabúdame na spotrebiteľov, ktorý by si nové auto kúpili aj bez príspevku, tzn. odviedli by ešte väčšiu čiastku.
2) Jedná sa o neodôvodnenú diskrimináciu. Štát selektívne vyberá odvetvie, ktorému pomôže, pričom podnikatelia z ostatných sektorov musia nájsť východiská z krízy vlastnými silami. Niektoré subjekty majú problémy dokonca v priamom dôsledku tohto opatrenia. Paradoxne samotné šrotoviská prejavujú nevôľu. Hrozia, že prestanú vyplácať recyklačný príspevok, pretože im dochádza hotovosť. Stoja tiež pred otázkou, čo s toľkým šrotom, pretože množstvo v ktorom je k dispozícií v konkurenčnom prostredí pochopiteľne znižuje jeho atraktivitu a tým pádom aj cenu.
3) Takéto riešenie je nesystémové a má krátkodobý účinok. Dianie na svetových trhoch, plány americkej administratívy na ekonomickú obnovu, ale aj iné faktory poukazujú na to, že kríza bude mať dlhšie trvanie. Jednorazový príspevok môže stimulovať výrobu iba krátkodobo. Myslím, že si všetci uvedomujeme, že súčasná kríza má svojim rozsahom potenciál ovplyvňovať naše životy za rok, za dva a viac a nielen v nasledujúcich mesiacoch.
Pozitívne preto vnímam dnešné potvrdenie z úst ministra Kalouska, že česká vláda o podobnom kroku neuvažuje. Bohužiaľ, pevnosť a stálosť tohto rozhodnutia bude daná tým, ako bude vyzerať nová vláda.
čtvrtek 26. března 2009
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
10 komentářů:
Ad 1a) myslíš, že by skutečně spotřebitel koupil něco jiného? V době nejistých očekávání se spíš peníze šijí do polštáře, ne? Tudíž se domnívám, že šrotovné skutečně jako stimul ke koupi slouží. I kdyby si na nákup měl člověk vzít další půjčku :)
Ad 2) Jasně, je to diskriminující, ale... Na Slovensku v automobilkách pracuje docela slušná část populace, ne? Navíc na auta je navázané množství dalších výrobců a dodavatelů služeb - výrobci žárovek, stěračů, servisy, prodejci, atd. Tedy snad se rozhýbou i ona navazující odvětví zaměstnávající další pracovníky (a firmy tedy nebudou tolik propouštět a stát platit dávky v nezaměstnanosti). Takže když už někam vrazit peníze, tak automobilky zřejmě nejsou špatná volba.
Co se mi ale moc nejeví, je skutečnost, že teď sice uměle prodeje stoupnou, jenže pak zřejmě zase klesnou, protože ti, co plánovali v brzké budoucnosti nákup auta, tak si je koupili se šrotovacím příspěvkem. Takže se bratři budou holedbat, jak rostou, zatímco ostatní klesají, jenže pak by mohli klesnout, zatímco ostatní již budou růst...
Ano, díky za konštruktívny komentár.
Ad 1) je pravda, že je mylná predstava, že by teraz tí, ktorí si auto kúpia jedli menej rohlíkov, alebo povedzme mali menšiu spotrebu elektrickej energie. Vláda určite počíta s tým, že chce dať do obehu úspory ležiace "ľadom". Toto samo o sebe je diskutabilné riešenie, ale budiž. Na druhej strane sa nedomnievam, že to vyšlo v čistej podobe. Časť prostriedkov by bola určite využitá inak (napr. nákup nehnuteľnosti, alebo pod.), resp. čo je ešte dôležitejšie, využívajú to hlavne ľudia, kotí by ku kúpe vozidla povedzme v priebehu dvoch rokov pristúpili tak či tak. Takže aj keď by to stimul bol, tak z dlhodobého hľadiska bude mať skôr negatívne dôsledky (pokles dopytu v budúcnosti - tak ako píšeš v závere),
Ad 2) to áno, tam som narážal skôr na morálne právo niečo také urobiť. Aj keď niekde nie je napísané, že by sa odvetvová štruktúra nemala zmeniť. Je celkom riziko, aby bolo Slovensko tak závislé od automobilového priemyslu. Navyše morálny rozmer zdôrazdňuje to, aký má toto opatrenie dopad na ostatné subjekty - napr. zmieňované šrotoviská (cena ktorú za šrot dostanú prestáva pokrývať náklady, ktoré im v súvislosti so spracovaním vznikajú). Takže ak sa bude chcieť vláda zachovať fér, bude musieť dotovať aj túto oblasť.
Inak, dobré články a komentáre, ktoré zhrňujú to o čom sa tu dnes bavíme:
http://hnonline.sk/c1-36472410
http://spravy.pravda.sk/srotovne-bude-mat-priaznivy-efekt-do-jesene-fz1-/sk_ekonomika.asp?c=A090323_062206_sk_ekonomika_p01
http://komentare.sme.sk/c/4365336/dosrotovane.html
S prvním bodem nesouhlasím. Jde o to rozhýbat úspory a očividně se to daří, jasně, částečné vytěsnění tu určtitě bude, otázka je kolik a jestli má opatření požadovaný efekt. Ale to je stará debata keynesiánci vs. neoklasika. Proč by měli být uraženi ti kdo si auto kupují? Co je jim do DPH? Tu by zaplatili tak jako tak. Naštvaní musí být ti, kdo si auto teď nekoupí, protože šrotovné jde z jejich daní. Celkově jsem ale s tebou ;-). Šrotovné je nesystémové opatření a nic neřeší, jenom problémy odkládá. Pro Huba: Už podle toho pro jakou značku se rozhodla Mariánova rodina to vypadá, že bratři díky šrotovnému nijak zvlášť neporostou... i když třeba oni si zrovna vyberou model vyrobený v Trnavě.
Ad Vladan:
Ano ten zámer je evidentný a opakujem, nemienim sa púšťať do diskusie, či má takéto stimulovanie mínania úspor opodstatnenie. Ja si ale jednoducho nemyslím, že by slovenské domácnosti mali taký prebytok "zbytočných" úspor. A nejde ani tak o vytesnenie (aj keď aj to pozorujem - čiste z vlastnej skúsenosti, bavili sme sa doma ešte pol roka dozadu o nákupe pozemku, alebo nehnuteľnosti, teraz to teda vyhralo auto), ale o to, že podľa mňa by proste významná časť kupujúcich využívajúcich šrotovné auto kúpila tak či tak (samozrejme povedzme vo výhlade dvoch rokov)...
A este jeden trefny komentar:
http://komentare.sme.sk/c/4366837/srotovna-fikcia.html
Ogaři, aby bylo jasno, já nijak šrotovné neobhajuji, ale když už se Slovensko rozhodlo jít s mainstreamem a cpát peníze do ekonomiky, tak mi právě automobilový průmysl přijde logická a očekávaná volba. Bodka.
Huberte,
k tomu proste 3. a 4. odstavec od konca v tom poslednom linku - inak povedane, ked uz zvyhodnovat, tak mala vlada miesto toho najst taky sektor, v ktorom produkty nedavalvuju hodnotu tak rapidne a rychle ako auta... stavebny priemysel apod. Navyse, nijako sa tym nestimuluju prave "slovenske" automobilky... argument ze v SR je hlavne automobilovy priemysel nie je taky podstatny...
Noo, tak najnovsie cisla: zo vsetkych novoobjednanych aut je priblezne 11% vyrabanych aj na Slovensku.
Počkej počkej Marošu, zatímco efekt šrotovného poznáš hned, u stavebních prací to chvilku potrvá. U nás aspoň paneláky či dálnice nestojí do druhého dne. A tvůrcům opatření jde snad o povzbuzení rychlé, ne?
Ad auta vyráběná mimo Slovensko - ale třeba servisy u vás máte, ne? Jak jsem psal, na auta je navázáno plno jiných služeb a producentů, proto je naděje jisté řetězové reakce.
Tak Huberte, chapem ze to podpori aj subdodavatelov, resp. subjekty naviazane na automobilovy priemysel sekudarne. Avsak opat iba u tych aut (zmienovanych cca 11%), ktore sa aj na SVK vyrobia. Co sa tyka prave servisov, tak si myslim ze maju vacsi prijem zo starych aut, nez z novych ;) ja teda viem, ze specialne co sa tyka zabozrutskych vyrobkov bude nejaky ten servis potrebny velmi skoro :D ale vseobecne by som predpokladal, ze tym, ze vymenim stare auto za nove, tak sa moje vydaje na servis znizia!!!
No a co sa tyka tych inych sektorov,.. ano vysledok je vidiet az neskor, ale peniaze predsa dostanu (resp. mozu dostat) uz hned (zjednodusene povedane...).
Okomentovat