Procházet se poblíž Times Square v New Yorku během 31. prosince není úplně dobrý nápad, aneb strhne mě dav, procpu se skrz živé Sochy Svobody a hračky z Toy Story nebo se raději někam schovat? Útočiště nabídlo International Center of Photography a jeho tři výstavy. První výstava byla o jakémsi časopisu Harper's Bazar s krásnými slečnami a výraznými pohledy. V katalogu zmiňují i s tímto plátkem spojeného a slavného Richarda Avedona, autora skvělých fotografií Lennyho v New Yorkeru. Ale o tom jsem už v Politica Mundi psal...
Dále je v ICP výstava společensky angažovaných fotek ze 30. let. Dánský fotograf Peter Sekaer tehdy objížděl Ameriku a fotil zemi zasaženou hospodářskou krizí. Na objednávku různých ministerstev a úřadů USA fotil propagační fotky (např. propagace elektrifikace a práce federální vlády obecně) nebo prostě mapoval, jak vypadají slumy, města, vesnice... "Sekaer photographed alongside Walker Evans in the American South during the Farm Security Administration years, and photographs by the two are sometimes indistinguishable. But Sekaer, who was a painter and who made a living as a sign painter, was an accomplished and prolific photographer who combined a strong sense of advocacy with a highly attuned graphic eye."
Třetí výstavou je Remembering 9/11, pět menších výstav/projekcí k tématu teroristických útoků a jejich dopadu na město.
- Photographs from Eugene Richards' Stepping Through the Ashes;
- A five-channel video installation, cedarliberty, by Elena del Rivero and Leslie McCleave;
- Above Ground Zero, photographs and proof sheets by Gregg Brown; and
- Excerpts from Here is new york: a democracy of photographs.
Asi
nejzajímavější byl výběr černobílích fotografií Eugena Richardse "Stepping
Through the Ashes", který několik dní po útocích obcházel Manhattan a
fotil (výběr také viz zde). Skvělé fotky, často mazaně vypointované
a nebo hrozivě monumentální či pouze dokumentující místo a lidi. Také
jejich černobílost jim dodává kouzlo.
Poněkud slabější částí výstavy byly fotky
artefaktů abylých po dvojčatech - kusy železa, trámy a drobnější předměty (viz
photo výše), které byly vybrány a skladovány v jednom z hangárů u New Yorku.
Byly rozvezeny po celém světě pro památníky 11. září nebo rozdány do muzejí. Je
to pochopitelná součást výstavy, ale nijak působivá pro mě nebyla. Nejmenovaná newyorská odbornice na umění ji přísně označila za "zbytečnou"... Své kouzlo ale artefakty měly, například lodička z papíru nalezená v troskách dvojčat.
Další součástí výsatavy byl výběr z projektu Here is new york: a democracy of photographs. Šlo o výběr z tisíců a tisíců fotografií raněného Manhattanu, které fotografové nebo obyčejní turisti pořídili. "... because anyone and everyone who has taken pictures relating to the tragedy was invited to submit their images to the gallery, where they were digitally scanned, printed and displayed on the walls alongside the work of top photojournalists and other professional photographers." Více o projektu viz zde.
Další součástí výsatavy byl výběr z projektu Here is new york: a democracy of photographs. Šlo o výběr z tisíců a tisíců fotografií raněného Manhattanu, které fotografové nebo obyčejní turisti pořídili. "... because anyone and everyone who has taken pictures relating to the tragedy was invited to submit their images to the gallery, where they were digitally scanned, printed and displayed on the walls alongside the work of top photojournalists and other professional photographers." Více o projektu viz zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat