Hladinu
politického života v Číne v uplynulých dňoch rozvírili protesty okolo
Nanfang Zhoumo (Južný týždenník). Ten tradične zaujíma liberálne stanoviská a jeho
popularita rozhodne nie je ohraničená jeho domovskými južnými provinciami, ale patrí
medzi najvýznamnejšie celoštátne periodiká. Celá kauza vznikla, keď cenzúra zmenila
kritický novoročný článok voči spoločenským pomerom tak, že v konečnom dôsledku
dával pomerne konformný provládny zmysel. Editori týždenníku to, možno trochu prekvapujúco, takto nenechali a zahájili
protest, ktorým si rýchlo získali sympatie mnohých ľudí. O situácii informuje
napr. Al Jazeera, New York Times a ďalšie médiá ako China Digital Times,
Epoch Times, Tea Leaf Nation.
Ale o inom som chcel. Pre našinca môže byť prekvapujúce, ako kreatívne a umelecky mnohí Číňania
na túto situáciu zareagovali, najmä keď práve "kreativita" a "umenie" nezvyknú
byť medzi pojmami, ktoré sa nám vybavia na prvých miestach pri spomenutí „Číny“.
V zmysle tradičného
cang tou shi (básne so skrytým
významom) sa zachovali mnohé médiá, ktoré rôznymi spôsobmi „zakódovali“ svoju
podporu Nanfang Zhoumo vo svojich článkoch, keďže otvorený článok na podporu (by)
im cez cenzúru neprešiel. Spojenie znakov v rôznych poradiach dáva buď
čisto názov „Nanfang Zhoumo“, alebo ďalšie povzbudivé heslá, podporujúce tento týždenník (viď obrázok). Cenzúra môže byť v konečnom dôsledku celkom dobrý spôsob na precvičovanie kreativity tvorcov a pozornosti čitateľov.
Žádné komentáře:
Okomentovat