neděle 5. července 2015

Sneakers (1993) + Enemy of the State (1998)

Pokud byl film WarGames ze začátku 80. let ůvodem do nového světa hackingu a internetu, a film Live Free or Die Hard o 25 let později ukázkou toho, co v době globálního internetu dokáže se strategickou infrastrukturou parta zlotřilých hackerů, tak v mezidobí stojí za zmínku hlavně dva kousky. Film Sneakers (1992), kde se objevila silná sestava Robert Redford, Dan Aykroyd a Sidney Poitier a Enemy of the State (1998), kde byli podobně hvězdní Will Smith, Gene Hackman a Jon Voight. V obou filmech hraje hlavní roli NSA.

Sneakers je lehká dvouhodinová operetka o starším hackerovi (rozverný Redford), který se dostane do nesnází, když se mu podaří získat tajuplný "klíč" ke všem zaheslovaným vládním "webům" (např. FED, letecká doprava, atd.). Ve filmu stále hraje roli "starý" modem (acoustic coupler), jako ve WarGames, a celkově se technologie zdá být skoro na podobné úrovni. WarGames byl v tomto asi dost progresivní film. Sneakers končí moralizováním na téma, co by ta zlá vláda s těmito všemi možnostmi sledování lidí dokázala.

Film Sneakers je vlastně přísná hipsteřina... ukázal svět geeků ještě pěkných pár let před tím, než se to stalo mainstreemem, viz Big Bang Theory. Nebo možná takový módní vlny ohledně geeků jak to je dnes už propukly vícekrát, jenom jsme to ve střední Evropě nezaznamenali.



Tam, kde končí Sneakers, tak v závěru 90. let navazuje Enemy of the State. NSA už je všemocná organizace, sledovací technologie a internet se zdá být takřka o celou generaci dál. Zápletka ukazuje, co všechno stát se sledovací a další technologií (kreditky, databáze, doprava, družice) dokáže proti prostému člověku a taky, že toho je schopen a ochoten náležitě využít.

Na filmu je zajímavých spousta věcí. Jednak se zápletka točí okolo zákonu, který má významně navýšit sledovací pravomoci vlády. Už před 9/11 asi bylo možné předvídat, že nárůst sledovacích schopností zákonitě vyvolá zájem vlády na jejich využití. Děj se odehrává z části i ve washingtonském Georgetownu, což je zjevně správná volba, přičemž režie se ujal Tony Scott a produkce Jerry Bruckheimer, takže záruka výbušné akce podle staré "pre-digitální" školy (Top Gun, The Last Boys Scout, Bad Boys, The Rock).


O další dekádu později je zde už Bruse Willis a svět, kde se technologie na jedné straně a znalosti hackerů na straně druhé distribuovaly do takové míry, že celé kusy společnosti závisí na digitálních jedničkách a nulách. No, nevyužijte toho... viz např. nedávný gigantický OPM hack.

Žádné komentáře: