S blížícím se předsednictvím je třeba připravit národ na to, že se bude půl roku vyhřívat ve světle mediálních ramp Evropy. Ano, budeme to my, kdo se na ten půlrok (i když neštastně krátký díky eurovolbám) ujmeme vesla a budeme bachratou galeonu jménem EU řídit v neklidných vodách pokračující institucionální krize. A českého človíčka je na to třeba připravit další z řady mediálních eurokampaní.
Již předem musím přiznat, že komunikační strategie vlády směrem k evropským otázkám mi přijde velmi slabá již od dob, kdy danému odboru šéfovala Jana Adamcová před vstupem do EU a měl jsem ji možnost několikrát na živo vidět kampaň prezentovat.
Bilboardy s portugalským rybářem či rakouskou důchodkyní, kteří jsou v EU šťastní (koho u nás zajímá portugalský rybář???), dětinské pohádky o EU do rozhlasu a podivné letáčky byly před vstupem do Eu kampaní pěkně zpackanou.
Kampaň k Schengenu, kterou mělo pod palcem ministerstvo vnitra, pak byla prakticky neviditelná, i když musím přiznat, že heslo "Evropou volnou cestou" a semafor se třemi zelenými mi přišly jako dobrý nápad. Bohužel málo mediálně prezentovaný.
Počínající kampaň "Evropě to osladíme"se bohužel vrátila přesně do kolejí předvstupní komunikace, kdy je především nesrozumitelná. Pojďmě se nyní podívat proč.
Předně jde o heslo samotné. Někomu něco osladit v Česku má výrazně negativní konotace, ať si premiér Topolánek říká, co chce. Skutečně toto spojení bude chápat pozitivně málokdo, osladit vám to může třeba žena za to, že jste zapomněl na výročí, a čaj to nebude, to mi věřte;). Naštěstí je kampaň zaměřená jen směrem dovnitř ČR, protože si moc nedokážu představit, jak by se tahle jazyková hrátka překládala do cizích jazyků.
Nesrozumitelné není jen heslo, ale i sám klip. Ten je sám o sobě pěkný, když jsem dělal rychlý průzkum, tak spoustě lidí se líbil. Jen nechápali, na co odkazuje. A pravidlo číslo jedna reklamy je, že má přenášet nějaké sdělení. Tady se na nás šibalsky podívá Jarda Jágr, podíváme se na Terezku Maxovou, ale po skončení klipu vlastně nevíme, jaké to sdělení je, což je také špatně. Klip je tak paradoxně přitažlivější pro ty, kteří už vědí, co to předsednictví je, a můžou se soustředit na to, že nepostrádá určitý nápad, což je zcela proti původnímu záměru, kdy se měla oslovit masa s tím, že se za čtyři měsíce něco chystá.
Moje třetí a závěrečná poznámka je již jen rýpnutím a netýká se přímo kampaně. Ale když to chceme teda Evropě osladit, tak potřebujeme cukr. A heslo může znít obzvláště trpce českým producentům cukru, jelikož přestože je možná kostka cukru český vynález, těch se evropská regulace trhu s cukrem dotkla poměrně výrazně.
Ještě že předsednictví začíná už v lednu, protože kdyby bylo za pět let, mohlo by se stát, že by cukr, kterým bychom to chtěli osladit, nebyl ani český. A to by přece nešlo:)
Již předem musím přiznat, že komunikační strategie vlády směrem k evropským otázkám mi přijde velmi slabá již od dob, kdy danému odboru šéfovala Jana Adamcová před vstupem do EU a měl jsem ji možnost několikrát na živo vidět kampaň prezentovat.
Bilboardy s portugalským rybářem či rakouskou důchodkyní, kteří jsou v EU šťastní (koho u nás zajímá portugalský rybář???), dětinské pohádky o EU do rozhlasu a podivné letáčky byly před vstupem do Eu kampaní pěkně zpackanou.
Kampaň k Schengenu, kterou mělo pod palcem ministerstvo vnitra, pak byla prakticky neviditelná, i když musím přiznat, že heslo "Evropou volnou cestou" a semafor se třemi zelenými mi přišly jako dobrý nápad. Bohužel málo mediálně prezentovaný.
Počínající kampaň "Evropě to osladíme"se bohužel vrátila přesně do kolejí předvstupní komunikace, kdy je především nesrozumitelná. Pojďmě se nyní podívat proč.
Předně jde o heslo samotné. Někomu něco osladit v Česku má výrazně negativní konotace, ať si premiér Topolánek říká, co chce. Skutečně toto spojení bude chápat pozitivně málokdo, osladit vám to může třeba žena za to, že jste zapomněl na výročí, a čaj to nebude, to mi věřte;). Naštěstí je kampaň zaměřená jen směrem dovnitř ČR, protože si moc nedokážu představit, jak by se tahle jazyková hrátka překládala do cizích jazyků.
Nesrozumitelné není jen heslo, ale i sám klip. Ten je sám o sobě pěkný, když jsem dělal rychlý průzkum, tak spoustě lidí se líbil. Jen nechápali, na co odkazuje. A pravidlo číslo jedna reklamy je, že má přenášet nějaké sdělení. Tady se na nás šibalsky podívá Jarda Jágr, podíváme se na Terezku Maxovou, ale po skončení klipu vlastně nevíme, jaké to sdělení je, což je také špatně. Klip je tak paradoxně přitažlivější pro ty, kteří už vědí, co to předsednictví je, a můžou se soustředit na to, že nepostrádá určitý nápad, což je zcela proti původnímu záměru, kdy se měla oslovit masa s tím, že se za čtyři měsíce něco chystá.
Moje třetí a závěrečná poznámka je již jen rýpnutím a netýká se přímo kampaně. Ale když to chceme teda Evropě osladit, tak potřebujeme cukr. A heslo může znít obzvláště trpce českým producentům cukru, jelikož přestože je možná kostka cukru český vynález, těch se evropská regulace trhu s cukrem dotkla poměrně výrazně.
Ještě že předsednictví začíná už v lednu, protože kdyby bylo za pět let, mohlo by se stát, že by cukr, kterým bychom to chtěli osladit, nebyl ani český. A to by přece nešlo:)
7 komentářů:
Přestože ke komunikačním schopnostem této vlády mám velké výhrady (např. co se týče kampaně k plánovanému radaru v Brdech), tak k tomuto TV spotu bych nebyl tak kritický. V rámci komentářů k spotu v novinách jsem si nevšiml nějakého srovnání s jinými spoty ostatních předsednických zemí. Na webu francouzského předsednictví jsem našel jen vizuální styl, ale viděl jsem například spot slovinského předsednictví, které je s ČR řekněme srovnatelné - nováček v EU, první předsednictví, malá země... (viz http://www.eu2008.si/en/The_Council_Presidency/Symbol/index.html) a český spot se mi líbí víc. Úkolem spotu je na předsednictví upozornit Čechy a to se skrze tzv. mediální rozruch a kritiku spotu ze všech stran myslím povedlo. Jinak, pokud by někdo našel další spoty jiných zemí, vyvěste odkazy, rád budu porovnávat.
V tomto musim tiez trochu suhlasit s Lukasem. Vizualne sa jedna o velmi kvalitne spracovanie, myslienka cukrovej kocky (teda pochopitelne odhliadnuc od problemov ceskych producentov) ako vynalezu, ktory Cesi dali svetu je velmi svieza a komunikuje to co ma - "sme pre Europu dolezity a je nas vidiet". Slogan mi pripada tiez velmi trefny, vtipny a vystizny. Ide o prejav do vnutra ceskej spolocnosti, ktora nema voci EU vyhradne pozitivny vztah, a tak cesky obcan bude mat vynimocnu prilezitost Europe to "ukazat"! Samozrejme v duchu pozitivnej konstruktivnej kritiky. Preco nie? Naopak, velmi neucelne by bolo, ak by kampan bola opat podliezava... Navyse, (ako pise Lukas), ide o iniciacnu fazu, ulohou este nie je komunikovat nejake hodnoty, ale upozornit a vzbudit zaujem.
No, ono to bude spis tak, ze mozna starsi zeme ty spoty ani nedelaji, aspon se mi je nepodarilo vygooglovat, kdyz jsem clanek psal.
Co se tyce klipu, tak sam pisu, ze nepostrada napad, me osobne se libi, ale proste v nem nevidim to sdeleni a velmi rychlym pruzkumem vsech moznych lidi okolo (dost z nich je ze statni spravy), jsem zjistil, ze to sdeleni taky nevidi...
Co se tyce ceske spolecnosti, ta ma k EU urcite vrelejsi vtah nez vlada samotna;) A pozitivni rovinu sloganu opravdu nevidim.
Je pravda, ze jsem nepremyslel nad tim, co psal Lukas - tedy ze i kriticky postoj medii ke spotu muze pritahnout pozornost. Pokud to tvurci mysleli takto, tak klobouk dolu;)
Hm, tak som schvalne mrkol na posledny eurobarometer (http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb/eb69/eb69_cz_nat.pdf) a mam dojem, ze aj co sa tyka ceskej spolocnosti, nie je vzdy uplne eurooptimiticka (globalne v porovnani s ostatnymi clenskymi statmi velmi tesne pod priemerom). Nie je ani tak pesimisticka, ako vladna ODS, ma IMHO skor triezvy pohlad na vec. To ale neznamena, ze by kampan mala byt voci EU kladna - ten odkaz, ktory v nej vidim ja ("CR bude mat moznost ovplyvnit dianie v EU") a ktore je myslim viditelne aj pre ostatnych, mi pripada adekvatne... ;)
http://domaci.ihned.cz/c1-27387270-lidovci-to-evrope-osladit-nechteji
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-zahradil.php?itemid=4532
http://euobserver.com/843/26705/?rk=1
Okomentovat