V souvislosti s dnešními narozeninami Johna McCaina bych upozornil na jedno z témat letošní kampaně, kterým je věk obou kandidátů. Starší kandidáti zdůrazňují své zkušenosti, jejich soupeři upozorňují na fyzické a psychické nároky nutné ke zvládnutí managementu světové mocnosti a tzv. „Age Issue“ je tak tradičně součástí prezidentských předvolebních soubojů v USA. Naposledy v roce 1996 se tato otázka stala jedním z důležitých faktorů prohry kandidáta republikánů, kterým byl podobně jako letos válečný veterán starší sedmdesáti let. McCain zatím odkazy na vysoký věk přechází spíše s humorem a výzkumy veřejného mínění ukazují, že si v této otázce vede lépe než před dvanácti lety Bob Dole. Podle jednoho průzkumu se dokonce celkové preference McCaina dostaly před jeho demokratického rivala, i když jiné zdroje favorizují spíše Obamu.
Republikánský tábor naopak využívá Obamova mládí a zřetelné nezkušenosti, co se týče vrcholné americké politiky. Obama je tak představován jako spíše celebrita, než politik „ready to lead“ a některé výroky postupně začínají na YouTube žít vlastním životem (viz Paris Hilton message). Na druhou stranu, mládí Bracka Obamy přivedlo k jeho kampani neuvěřitelné množství lidí, kteří dokáží správně nakládat s internetem a s limity v rámci financování prezidentské kampaně. Ostatně, díky Facebooku (a dalším sociowebům) dokázal Obamův tým vybrat dokonce více peněz na svoji kampaň, než obávaný konglomerát manželů Clintonových.
Obamova popularita mezi mladými Američany, jeho charismatické proslovy nebo aktivity jeho příznivců ukazují, jak i dnes může politik doslova „promlouvat k davům“ a stát se více než vrcholným úředníkem. To v Evropě dneška už nebývá příliš zvykem. Obamovy emotivní proslovy si tak u jeho odpůrců vysloužily přirovnání k Mojžíšovi a design plakátů navržených jeho spolupracovníky byl přirovnán (také zde) k náboženským ikonám. Ostatně, v tomto případě to nebylo daleko ani od mého prvního dojmu.
Žádné komentáře:
Okomentovat